På «ville» veier til Acacio

Aldri før har jeg vel så bokstavelig fått etterleve sangen fra søndagsskolen hjemme på Meling: «Opp på fjellet, ned i dalen – vil jeg følge når Jesus kaller meg!» Min første «preketur» i Bolivia ble et mektig møte med storslått natur og kultur på godt og vondt.

ImageJeg fikk reise sammen med fem andre, og vi kom til en fjellandsby preget av «dagen derpå». Feiringen av den første vårdagen hadde gått av stabelen dagen før. Hvert år den 21. september søker innbyggere fra omlandet til landsbyen sammen til en fest preget av store mengder alkohol og dødelige slagsmål. Det ble oss fortalt at hvert år døde en eller flere av festdeltakerne i ville slagsmål. Dødsfallene ble sett på som offer til jordguden for godt år og gode avlinger. I år var visstnok to drept.

I det vi nærmet oss landsbyen, møtte vi noen av de siste festdeltakerne på vei hjem til fots. De fleste var fremdeles overstadig beruset, og vi var glade for at de ikke hindret oss i å komme fram med bilen. Et ufrivillig stopp for oss «hvite gringoer» i møte med tung bakrus kunne lett blitt svært ubehagelig. Heldigvis var festen over og de faste innbyggerne i landsbyen tok godt imot oss. Senere på kvelden møtte vi pastor Eduardo oppe i kirken. Utover lørdagskvelden var vi på det meste 30 på ungdomsmøte. Kristian Birkeland holdt en flott andakt. Noe av det sterkeste for meg denne kvelden var å høre ungdommene synge fra Salme 23: «Herren er min hyrde». Vitnesbyrdet i sangen stod i sterk kontrast til festen og slåsskampene kvelden før.

Image

Søndag formiddag møtte vi en fin flokk av alle aldrer sammen i kirken. Det var fint for meg å være med og dele vitnesbyrdet om Jesus som har omsorg for alle mennesker. «Preketuren» til fjellandsbyen Acacio ble et møte med et annerledes Bolivia enn det jeg til nå har møtt i storbyen Cochabamba. Naturen og kulturen i Andes kom nærmere på godt og vondt. Både menneskene og fjellene strålte imot oss i et fargerikt samspill. På den andre siden fortalte flere titalls med kors langs veien om tragiske trafikkulykker med døden til følge. Naturen i Andes legger opp til spektakulære, men farlige veistrekninger. Fyllekjøring har kostet mange liv gjennom påkjørsler og utforkjøringer. Det samme har de brutale slåsskampene i tråd med lokal kult og kultur gjort opp i gjennom årene.

Norsk Luthersk Misjonssamband har fremdeles en stor oppgave i Bolivia. Landet og folket trenger å møte kristne verdier som menneskeverd og nestekjærlighet praktisert gjennom ord og gode handlinger.

 

Legg igjen en kommentar